Benarkah Orang Bertato Sulit Masuk Syurga? Ini Penjelasan Ulama



Tato kian digemari, kekal maupun nonpermanen. Ada yang memakainya agar kelihatan cantik dan ada pula agar memunculkan kesan jagoan. Pada masa ini, ada wanita berhijab malah memakai tatu di tangannya. Ada pula lelaki muslim demikian.

Bolehkah seorang muslim bertatu? Kalau tidak boleh, adakah dasar hukumnya, dan adakah hadis serta kisah-kisah nabi mengenai tatu badan dengan tinta yang bersifat kekal? Banyak para ustaz mengatakan bahawa tatu dilarang kerana dakwat yang melekat boleh menghalang air wuduk dan air mandi junub, tetapi bagaimana dengan teman lelaki [pewarna kuku] yang tidak dilarang untuk solat?

Berikut ini penjelasan Pengarah Pusat Kajian Quran (PSQ), M Quraish Shihab, sebagaimana dikutip dari alifmagz.com, media dalaman PSQ.

Tatu telah dikenal sejak zaman Rasul saw. Banyak hadis yang melarang hal tersebut, bahkan larangannya sangat keras, sampai-sampai Nabi saw mengutuk pelakunya. Ancaman dan kutukan itu menjadi bahan perbincangan di kalangan ulama. Ulama serta pakar tafsir dan hadits kenamaan, Sayyid Muhammad Rasyid Ridha menilai bahawa hal tersebut disebabkan ketika itu tatu-tatu tersebut berupa gambar yang mengandungi lambang mempersekutukan Allah swt.

Namun, tak bermakna bahawa tatu yang tidak mengandungi makna persekutuan Allah atau dosa dan kedurhakaan dapat diterima. Memang nilai dosanya lebih rendah. Di sisi lain, perlu dicatat bahawa tatu yang menghalang tersentuhnya air wudhu atau air mandi junub, apa pun gambar atau tulisan pada tatu itu, sangatlah terlarang. Demikian juga dengan kuteks apabila ia menghalangnya. Akan tetapi, jika tidak menghalang sentuhan air pada bahagian yang harus tertakluk kepada air - dalam berwudhu atau mandi junub - kuteks / teman lelaki boleh-boleh saja. Teman wanita atau pewarna kuku secara mutlak diperbolehkan, bahkan boleh dinilai baik bagi wanita yang sedang mendapat uzur untuk tidak solat.

Memang, Rasul saw menganjurkan wanita memperindah kuku mereka dengan pacar. Suatu ketika ada yang mengulurkan sesuatu kepada Nabi saw di belakang tabir, beliau bertanya apakah ini tangan wanita atau pria. Istri beliau, Aisyah ra menjawab bahwa itu adalah tangan wanita. Ketika itu beliau bersabda, “Tidakkah sebaiknya dia berpacar untuk memperindah kukunya?”

Syaikh Ahmad Hasan Al-Baquri, mantan Menteri Waqaf Mesir dapat menoleransi kuteks walaupun menghalangi air wudhu dan mandi dengan alasan bahwa beberapa mazhab tidak mengharuskan menggerakkan cincin yang sempit pada jari seseorang yang sedang berwudhu. Ulama itu mempersamakan kuteks dengan cincin dalam arti keduanya adalah perhiasan. Akan tetapi, pendapatnya tidak didukung oleh para ulama.

Tato hendaknya dihapus/dihilangkan, tetapi jika upaya menghilangkannya akan dapat mengakibatkan cacat, upaya tersebut tidak perlu dilakukan, cukup beristigfar dan memohon ampun kepada Ilahi sambil menyesali perbuatan itu dan bertekad tidak mengulanginya. Demikian, Wallahu a’lam

0 Response to "Benarkah Orang Bertato Sulit Masuk Syurga? Ini Penjelasan Ulama"

Post a Comment