Inilah Kisah MANSA MUSA Manusia Paling KAYA Dalam Sejarah Manusia Yg Ramai TAK TAHU !!! Memang Kaya Betul...


Bila mana kita menyebut orang yang terkaya di Malaysia pada saat ini, pasti ingatan kita akan terbang pada Tan Sri Robert Kwok, Tan Sri Ananda Krishnan ataupun Tan Sri Syed Mokthar Al-Bukhari.

Apabila dipertanyakan kepada siapakah yang paling kaya di dunia, nama seperti Bill Gates pasti dibangkitkan. Namun pernahkah kita bertanya kepada siapakah yang paling kaya dalam sejarah dunia?


Orangnya bernama Mansa Musa. Pernah dengar nama gegerangan manusia ini? Tak? Untuk pengetahuan kalian Mansa Musa ini adalah raja kepada Empayar Mali yang suatu masa dahulu pernah berkuasa di barat Afrika.

Kekayaannya kalau dihitung berjumlah 1.2 Trillion ringgit Malaysia. Wow! Banyaknya!!! Dan untuk pengetahuan kalian, raja Musa ini adalah seorang yang beragama Islam dan kisah bagaimana Mansa Musa membawa rombongan untuk menunaikan haji ke Mekah.

Di mana Mansa Musa membawa:
– 80 ekor unta yang membawa setiap satunya 140 Kilogram emas.
– 60, 000 orang hamba sayaha dan setiap satunya membawa 1 paun emas.
– Isteri pertama Mansa Musa pula membawa 500 orang pelayan wanita.
– Batalion tentera, doctor, guru agama, penglipur lara dan penyair.
– Bekalan makanan seperti kambing, ayam dan lembu.

Benar kata ALLAH, kalau kau adalah seorang dermawan dan setiap kali yang kau sumbangkan itu akan dilipatkali gandakan. Diceitakan andai Mansa Musa berjumpa dengan pedagang, maka akan dibeli barang mereka dengan wang emas. Setiap hari jumaat, dia akan mengarahkan rombongannya yang akan mengharungi 5000 kilometer perjalanan ke Mekah membina masjid.

Apabila tiba di Mesir, Mansa Musa telah membayar 50, 000 dinar kepada Sultan Mamluk yang memerintah mesir dan untuk menginap di Cairo selama sebulan. Ianya persamaan dengan 30 juta ringgit pada hari ini.

Diceritakan juga di Cairo, selepas solat fardu, beliau akan memberi segenggam emas. Bayangkanlah saudara betapa banyak solat fardhu dan betapa banyaknya wang yang didermakan. Selama Mansa Musa di Mesir, harga emas jatuh teruk dan harga barangan dan makanan meningkat kerana emas berada di mana-mana sahaja.

Begitu besarnya kekayaan yang dimiliki oleh Mansa Musa ini? Tetapi ingatlah, sekaya mana pun Mansa Musa dengan 1.2 Trillion hartanya, ada yang lagi kaya di atas sana.


Sumber: -HE- FB The Patriots

0 Response to "Inilah Kisah MANSA MUSA Manusia Paling KAYA Dalam Sejarah Manusia Yg Ramai TAK TAHU !!! Memang Kaya Betul..."

Post a Comment